Saturday 12 September 2009

Vegetáriánus vs. húsevő?


Az utóbbi 23 évemből kifolyólag egész egyszerű megválaszolni a kérdést, húsevő vagyok, nem tagadom.

De mióta Indiába jöttem, inkább vagyok vegetáriánus, mert ittlétem 6 hete alatt összesen 2szer ettem húst. Valahogy nem is kívánom (bár azt nem tudom, hogy a szója-rántotthúst hogy fogadnám ha otthon majd nem húsból fogják elkészíteni), az étrendemből sem igazán hiányzik, mert sok egyéb proteint eszek, és ráadásul nem hiszem, hogy egészséges lenne húst enni az utcai árusoktól, mert az egy dolog, hogy kezet sose mosnak és az edényeket is inkább az eső mossa mint a mosogatószivacs, de valahogy ez most még belefér. Szóval kvázi-vegetáriánus lettem.

A főnököm viszont igazi vegetáriánus, ők tojást sem igazán esznek, és az itteniek közül nagyon sokan vegetáriánusok, számukra a cukrászdában még tojás-mentes sütik is vannak. Azt értettem, hogy húst nem akarnak enni, mert az állat meg kell haljon érte, de hogy a tojást miért utasítotják el, azt csak most értettem meg. Egyszerű, a tojást nem akarják megenni, mert az olyan, mint egy abortusz (nem vicc), hiszen a tojásból lesz a csirke. A tejet-nem ivókat pedig még mindig nem értem, hiszen abban aztán nincs semmi élet vagy csíra, az eddigi legjobb magyarázat az volt, hogy a hardcore vegák nem akarják kihasználni az állatokat... De még Indiában is szinte mindenki fogyaszt tejet, sőt, a tehén tulajdonképpen azért (is) szent állat, mert nagyon sok ember táplálékát biztosítja tej, vaj, sajt, joghurt formájában.

Sokat gondolkodtam, hogy vajon az emberek végülis miért lesznek vegetáriánusok? Még nem foglalkoztam behatóan a témával, de azt tudom, hogy az emberek egy nagy százaléka azért lesz vegetáriánus, mert nagyon szereti az állatokat, és szeretné élni hagyni őket. Én is szeretem az állatokat, mondjuk a csirkét is a tányéromon, de mégsem vagyok ennek a teóriának a híve. Megmagyarázni nem tudom, és sajnálom is az állatokat akiket vernek vagy kínoznak vagy megaláznak, ki tudnám tépni a kezét annak, akik bottal utik a kityákat, de valahogy azt, hogy levágjuk a csirkét a vasárnapi ebédhez, könnyen el tudom fogadni.

A vegetáriánusok másik része egészségi megfontolásból tartózkodik a húsevéstől, és én inkább ezzel a táborral tudnék azonosulni. De kétlem, hogy ha hazamegyek akkor nemet tudnék (vagy akarnék...) mondani a nagymamám tejfölös csirkéinek :-)

No comments: