Tuesday 13 October 2009

Kulináris összefoglaló

Múlt héten szinte végig utazni voltam, mert a főnököma PhD diplomájához kellett vizsgázzon az egyetemén, én pedig mentem vele világot látni, mert ha ő nincs itt akkor nehéz a munkát egyedül csináljam, olyan banális technikai okok miatt mint az, hogy nem beszélek hindiül.

Lényeg a lényeg, nagyon sokat utazgattam, voltam Gwaliorban, Agrában és egyúttal megnéztem a Taj Mahalt is - lélegzetelállító. Az utazás egyik fontos eleme az evés volt, tudniillik végigpróbáltam egy csomó új és érdekes (és nyilván csípős) kaját, és mielőtt a Taj Mahalról kezdenék áradozni ezekre feltétlenül ki kell térjek!


A tipikus konyhafelszerelés sok sok bádogedényből áll össze:



Az egyik ilyen kaja egy édesség, ami olyan édes, hogy egy darabnál többet nem tudok enni belőle, a színe pedig olyan furcsa, hogy még egy darabot sem szivesen eszem belőle. Nem sikerült kiderítsem mitől ilyen a színe, mindenesetre egyet lenyomtam belőle, az íze finom volt, kicsit hasonlít a fánkra, csak sokkal olajosabb és nagyságrendekkel édesebb:



A képen látható úriember éppen a reggeli fogást készíti el, a mennyiségből ítélve fél éves tartalékot gyárt le előre, mindenesetre maga az étel számomra érthetetlen módon készül. Először megfőzik a krumplit, majd ledarálják apró darabokra, majd az apró darabokat olajban kisütik, egy nagy szűrővel leszűrik, és icipici adagokban tálalják:



Valamivel emberesebb adagot adnak az étteremben, a sok kis tálinkóban különféle darabos szószok vannak, amiket a csapatival kell felmártogatni, az ízek kombinációja mennyei, nyilván minden csíp egy kicsit, de egy idő után lezsibbad az ember szája és a csípősség nem érződik annyira, az ízek viszont igen. Az étel neve Thali, és nagyjából fedi is a jelentést: egy tál, vagyis egy tál étel, vagy inkább kaja sok kis táli-nkóban felszolgálva:



Végül a nap csúcspontja a reggeli volt, nagy nehezen beazonosítottam hogy mi van a tányéron, de a fejemben valahogy nem fér össze a sok összetevő: paradicsom, petrezselyem, mogyoró, krumpli darabok, csipsz, nyerz zöldborsó (ebben nem vagyok biztos, de az összképből erre tippelek) és mindez megfűszerezve. Mivel a városban én voltam az egyetlen turista (a bámulásokból ítélve), ezért a vendéglőben nagyon megbámultak amikor leültünk, sőt, a főnök haverjai is csatlakoztak hozzánk, ígynem maradt más választásom mint udvariasan bekanalazni a reggelit, mosolyogni hozzá, és reménykedni hogy fennakadás nélkül átmegy majd az emésztő rendszeremen:

2 comments:

nagyz said...

Ahogy nézem ezeket az ételeket arra kell gondolnom, hogy melyiket fogom kiprobálni ha ott leszünk, ugyanis a kedves konzul 6 hónapos vizumot itélt meg az egy hetes helyett, sajnos a repülőjegy egy hetes.. és ott maradni nem akarunk..
A csípősebbeket szeretném kipróbálni, nézz ki Rékuci egy pár jobbat, ha lehet legyen benne valami húsos is.

Rekuc said...

Apa, a pár jobban azért nehézkes, mert mind nagyon finom :-) húsos kaja is sok van, de én ritkán eszem húst. Majd titeket elviszlek non-vegetáriánus helyekre is! Amúgy meg szerencsére három-négy étkezésből áll egy nap, szorozd be héttel, máris huszonegy féle ételt próbálhatunk ki :-)